Wanneer iemand in Google zoekt naar jouw product of dienst, wil je het liefst dat jouw website als een van de eerste zoekresultaten tevoorschijn komt. Je bent dan online goed vindbaar. Hoe krijg je dat voor elkaar? Over die vraag organiseerden Fokke Hoogterp en ik een workshop Online vindbaarheid en bloggen. Hieronder vind je de high lights uit de workshop.

Veel bezoekers naar je website

Je online vindbaarheid verbetert als je veel bezoekers naar je website weet te lokken. Dat klinkt als een open deur. Maar dat is het niet. Want als jouw website veel bezoekers heeft die daar informatie over jouw vakgebied vinden, trekt Google daaruit bepaalde conclusies. Google ‘denkt’ dan dat jouw website interessant is voor bezoekers met vragen over jouw vakgebied.

Het is dus belangrijk om veel verkeer naar je site te trekken. Hoe doe je dat? We bespreken twee manieren:

  • zoekwoorden en zoektermen
  • bloggen

Zoekwoorden en zoektermen

Op welke zoekwoorden denk je dat klanten jou vinden?
Fokke kan dat voor je uitzoeken met behulp van een zoekwoordenonderzoek. Lees hier hoe hij dat aanpakt https://www.fokkehoogterp.nl/2015/08/05/eerlijk-zullen-we-alles-delen/.

Fokke kijkt niet alleen naar jouw eigen site, maar ook naar die van je concurrent. Die informatie levert jou inspiratie op! Bijvoorbeeld:

  • Waar wil jij niet op gevonden worden? Je bent bijvoorbeeld personal coach, maar leidt geen personal coaches op. Dan hebben bezoekers met vragen over die opleidingen niets te zoeken op jouw site.
  • Waar wordt jij niet op gevonden? Als loodgieter kun jij misschien ook heel goed uit de voeten met bitumen dakbedekking. Maar als daarover niets te vinden is op jouw site, komen potentiële klanten niet bij jou terecht.
  • Zie je wellicht mogelijkheden voor een nieuw product of nieuwe dienst? Misschien heeft jouw concurrent een heel interessant product dat jij ook kunt leveren. Zorg dan voor een goede pagina daarover op jouw site.
  • Heb je een mening over een bepaald product of dienst? Hierover kun je bloggen (zie hierna).

Met behulp van de zoekwoorden schrijf je de landingspagina’s. Een landingspagina is de pagina op je website waar de bezoeker terechtkomt als hij doorklikt op het zoekresultaat in Google. Dat hoeft helemaal niet je homepage te zijn. Google kijkt in hoeverre de inhoud van een webpagina aansluit bij de zoekterm die de zoeker heeft ingetikt. Wil jij gevonden worden op bepaalde zoektermen, dan moet je landingspagina daarop geschreven zijn. Hoe beter je dat doet, hoe groter de kans dat je via Google gevonden wordt op die zoektermen.

Goede landingspagina’s zijn een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid. Het is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Meer daarover lees je in de checklist onderaan de blogpagina van Fokke: https://www.fokkehoogterp.nl/2015/08/01/waarom-sta-ik-niet-op-pagina-1-van-google/.

Goede zoektermen bestaan uit meerdere woorden. Het zoekwoord ‘fiets’ levert 33 miljoen resultaten op. Typ je daarentegen ‘elektrische tweedehands damesfiets in Nieuwkoop’ in, dan zijn dat er nog ‘slechts’ 35.000. Nog heel veel, maar wel een stuk minder, en relevanter.

Bloggen

Landingspagina’s met de juiste zoektermen zorgen voor verkeer naar je site. Datzelfde effect bereik je door te bloggen.
Een blogger schrijft over iets wat hij of zij interessant vindt en plaatst dit op internet. Voor ondernemers is bloggen interessant, omdat je zo:

  • je kennis kunt delen
  • kunt laten zien dat je deskundig bent in je vak.

Er zijn ondernemers die zich afvragen waarom zij zouden bloggen. De concurrent leest ook mee, waarom zou je hem/haar wijzer maken dan nodig is? Ook wil je dat de klant naar je toekomt voor het antwoord en het niet al op je website leest en vervolgens wegblijft. Bedenk echter dat jouw kennis toch wel ergens op internet staat. Jij kunt maar beter zelf degene zijn die als de deskundige wordt gezien! Met een mooi woord heet dat ‘content marketing’; je laat de inhoud van je website het werk doen. Fokke schreef daarover in zijn blog https://www.fokkehoogterp.nl/2015/08/05/eerlijk-zullen-we-alles-delen/.

Goed onderwerp voor een blog

Waarover kun je bloggen? Met andere woorden: wat zijn goede onderwerpen? Die vind je gemakkelijker dan je denkt. Iedere dag krijg je vragen van klanten. De antwoorden daarop vind je waarschijnlijk heel vanzelfsprekend. Je staat er niet eens bij stil dat je daarover zou kunnen publiceren. Maar voor jouw lezer is die informatie wel interessant. Een klantvraag is daarom een prima onderwerp! De inhoud van je blog is een combinatie van een klantvraag en het antwoord.

Susan Hijman van Studio Siam deed mee aan de workshop. Zij schreef naar aanleiding daarvan de volgende blog https://studiosiam.nl/jouw-klantvraag/.

En tweede voorbeeld schreef ik zelf: https://vanewijkschrijft.nl/conference-of-conference/.

Beginnen met schrijven

Hoe begin je nu met schrijven? Zie je op tegen die blanco pagina voor je? Dan kun je op twee manieren te werk gaan. Je kan vooraf een schrijfplan maken. Of je bedenkt de inhoud van je blog terwijl je schrijft. Lees er meer over in https://vanewijkschrijft.nl/een-begin-maken-stel-je-strategie-vast/.

Je tekst beoordelen

De tekst die je al brainstormend maakt, is niet de definitieve versie. Je gaat er nog eens flink met de stofkam doorheen. Over teksten beoordelen, schreef ik al eens de volgende blog https://vanewijkschrijft.nl/feedback-geven-concept-tekst/. De checklist is gemaakt om teksten van anderen te beoordelen. Maar je kunt ‘m net zo goed naast je eigen tekst leggen.

Reacties op je blog

Heb je je blog klaar en geplaatst op je site? Geef de lezer dan tot slot de mogelijkheid om te reageren. Op de eerste plaats levert je dat interactie op met (potentiële) klanten. Bovendien wordt je website gratis ‘ververst’ met nieuwe content. Google vindt het belangrijk dat je website regelmatig geactualiseerd wordt. Dat is goed voor je vindbaarheid. Door lezers te laten reageren, wordt je website geactualiseerd door je lezer.

Veel inspiratie en schrijfplezier toegewenst!