Hoe begin je nu met schrijven?

In het voortgezet onderwijs maken leerlingen vaak een schrijfplan voordat ze beginnen met het ‘echte’ schrijven. Je bedenkt dan eerst stap voor stap wat je gaat schrijven en zet dat schematisch op papier. Pas daarna maak je de eerste versie van je tekst.

Dat kan ook anders. Je kunt ook bedenken wat je wilt schrijven, terwijl je de eerste versie van je tekst maakt. Voor sommige auteurs werkt deze strategie veel beter. Zij hebben het schrijfproces nodig om de inhoud van hun tekst te kunnen bedenken. Zij denken met andere woorden terwijl zij schrijven.

Als je regelmatig moet schrijven, is het handig om te weten welke strategie het best bij jou past. Maak je liever een schrijfplan dat je stap voor stap uitwerkt? Of denk je al schrijvende? Je kunt dit zelf uitproberen.

Het komt erop neer dat je meteen begint met schrijven, zodra je het onderwerp weet. Ga daar vijf minuten mee door. Het is belangrijk dat je achter elkaar doorschrijft, ook als je even niet weet wat je moet opschrijven. Dan schrijf je zoiets als ‘puntje, puntje, puntje, nu weet ik het even niet meer’ en dan pak je de draad van je verhaal weer op. Dus niet stoppen en nadenken, gewoon doorgaan met schrijven tot de vijf minuten voorbij zijn.

Stel daarna vast hoe je het vond gaan. Wat gebeurde er tijdens het schrijven: kwam je gemakkelijk op nieuwe ideeën of juist niet? Zou je deze schrijfstrategie vaker willen gebruiken? Deze ‘brainstormversie’ is overigens niet de definitieve versie van je tekst. De volgende stap is dat je ‘m gaat herschrijven tot een definitieve versie.

Schrijf je regelmatig teksten? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op.