Laat je een tekst schrijven, dan vraagt je tekstschrijver je op een zeker moment om feedback. Met een checklist voorkom je dat je iets over het hoofd ziet in het concept.

 

Checklist voor feedback op tekst

Een tekst is maar zelden in een keer goed. Waar let je op als je feedback geeft op de conceptversie?

 

Klopt de inhoud?

Als eerste kijk je naar de inhoud. Jij bent de deskundige op jouw vakgebied, dus jij kunt het best beoordelen of de tekst inhoudelijk klopt. Als het goed is, heb jij je tekstschrijver vooraf van de nodige informatie voorzien. Of in elk geval verteld waar hij die kan vinden. Check of alle informatie in de tekst is verwerkt. Staan er onjuistheden in de tekst? Is een bepaald onderdeel onzorgvuldig beschreven? Bespreek dat met je tekstschrijver. En geef hem de informatie waarmee hij de tekst kan verbeteren.

 

Het doel van je tekst

Een van de belangrijkste punten die je vooraf bespreekt met je tekstschrijver, is het doel van je tekst. Wat wil je ermee bereiken? Vaak heb je met een tekst meerdere doelen tegelijk. Je wilt bijvoorbeeld:

  • informatie geven over je product;
  • laten zien waarom juist jij deskundig bent op je vakgebied;
  • je lezer aanmoedigen om een afspraak te maken.

Check of je alle doelen terug kunt vinden in de tekst. Zo niet, geef dat dan aan in je feedback.

 

Publieksgerichtheid

Het taalgebruik in de tekst moet geschikt zijn voor jouw lezer. Ook bij dit onderdeel ben jij de deskundige. Jij kent je klanten, dus jij kunt je het best verplaatsen in de lezer. Het woordgebruik en de toon in het concept moeten zijn afgestemd op wat jouw lezer verwacht. Heb jij een exclusief product? Dan mogen teksten daarover best een ‘chique’ uitstraling hebben. Wil jij laten zien dat iedereen bij jou terecht kan? Dan past een meer alledaags taalgebruik beter bij jouw teksten.

Let bij dit onderdeel ook op vaktaal. Voor jou zijn bepaalde begrippen gesneden koek, maar geldt dat ook voor je lezer? Of is jouw tekst bedoeld voor vakgenoten? Dan kun je ervan uitgaan dat vaktermen bekend zijn. Dan komt het juist heel vreemd over als je die steeds uitlegt.

 

Woordgebruik

Het juiste woordgebruik zorgt voor een begrijpelijke tekst. Het doel is dat de lezer de tekst met zo weinig mogelijk inspanning kan lezen. Lezers houden daarnaast van gevarieerd woordgebruik. Steeds dezelfde woorden tegenkomen, maakt teksten eentonig en saai. Niet echt prettig om te lezen, waardoor je lezers kunnen afhaken.

Bij webteksten speelt nog iets anders. Websites moeten goed vindbaar zijn via Google. Dat bereik je door bepaalde zoektermen te gebruiken in de tekst. Die zoektermen moeten een aantal keer in de tekst staan; het is de kunst om daarin een bepaald evenwicht te vinden. Je lezer wil immers niet steeds struikelen over dezelfde woorden.

 

Is de structuur helder?

De samenhang of structuur zegt iets over de gedachtegang in de tekst. Is deze logisch? Kun je het verhaal goed volgen of springt de tekst van de hak op de tak? De tekst moet duidelijk maken wat de hoofdzaken zijn en wat bijzaken. Bij lange, meer ingewikkelde teksten kun je de samenhang verduidelijken door vooruit en terug te wijzen.

 

Spelling, grammatica en interpunctie

Punten, komma’s, d’s en t’s. Dit onderdeel moet gewoon in orde zijn. In principe hoef jij de tekst hierop niet te beoordelen. Maar een tekstschrijver is ook maar een mens. Dus als je een spelfout ziet, is het wel zo sympathiek om dit even te laten weten.

 

Leesbaarheid (lay-out, gebruik witregels, etc.)

Als laatste in je feedback kun je iets zeggen over de leesbaarheid van je tekst. Een tekstschrijver zorgt voor leesbaarheid door kopjes te gebruiken en door te letten op de lengte van de alinea’s. Voor een deel is leesbaarheid het werk van een ontwerper.

 

Feedback verwerken

Heb je het concept op alle onderdelen beoordeeld, dan bespreek je je feedback met de tekstschrijver. Na verloop van tijd ontvang je de definitieve versie, waarin de afgesproken aanpassingen zijn verwerkt.

 

Heb jij een tekst nodig? Of kan ik je op een andere manier helpen met taal? Neem dan gerust contact op. Tijdens een kopje koffie bespreken we wat ik voor je kan doen.